Ono o čemu je Odbor za saobraćaj Pokreta slobodnih građana u nekoliko navrata do sada već izveštavao javnost, a to su događaji i aktivnosti u nacionalnoj avio kompaniji Er Srbija i njene povezanostisa koncesijom aerodroma „Nikola Tesla“, putem saopštenja i autorskih tekstova, potvrdila je i ekipa Insajdera u televizijskom serijalu „Srpsko – arapska posla“.

 

Od potpisivanja ugovora između JAT-a i Etihada 1. avgusta 2013, pa do trenutka kada je arapska aviokompanija Etihad, pozajmicu od 40 miliona dolara pretvorila u vlasništvo od 49 odsto kompanije, prošlo je osam meseci. Sve troškove koji su nastali u tih osam meseci, a koji se odnose i na stvaranje nove nacionalne avio kompanije - Er Srbije, preuzela je država Srbija.

 

U tom periodu promenjeno je ime kompanije, što je podrazumevalo kompletan novi dizajn, nove uniforme, obuku pilota, iznajmljivanje pet Airbus aviona i sl. Sve to je plaćao JAT, a država se Okvirnim ugovorom o transakciji sa Etihadom obavezala da će preuzeti sve dugove, ali i troškove koje kompanija napravi do datuma dok arapski partner formalno ne postane vlasnik 49 odsto srpskog avioprevoznika, odnosno do 26. marta 2014.

 

Kako ogoljeno i isprazno danas, skoro pet godina od potpisivanja tog ugovora, zvuče odredbe Rešenja Komisije za kontrolu državne pomoći od 21. februara 2014. godine, kojim Vlada Republike Srbije dozvoljava državnu pomoć za restruktuiranje Akcionarskog društva za vazdušni saobraćaj „Air Serbia“.

 

Ta državna pomoć je na uštrb svih poreskih obveznika Republike Srbije, dodeljena u korist „Etihad Airways“ P.J.S.C. i što je najinteresantnije ona je bila predviđena ugovorom potpisanim 01. avgusta 2013. godine, između Vlade Republike Srbije, kompanije Etihad i JAT-a, koji je naravno bio izuzetno štetan za građane Srbije.

Ono što je potrebno posebno istaći jeste to da je inicijator donošenja Rešenja o dodeli državne pomoći Etihadu sadašnji lažni predsednik, a  tada prvi potpredsednik Vlade RS Aleksandar Vučić.

 

U pomenutom Rešenju Komisije za kontrolu državne pomoći se maliciozno navodi da je „Vlada RS pristala da proda 49% akcija Etihada, kako bi Etihad koristeći svoje iskustvo pružio stručnu pomoć Er Srbiji“.

 

I najširoj javnosti a ne samo stručnoj vazduhoplovnoj javnosti je odavno poznato da je Etihad u trenutku zaključenja ugovora sa Vladom RS i JAT-om imao tek 10 godina iskustva u vazdušnom saobraćaju, dok je JAT u tom trenutku imao 86 godišnje iskustvo i po tome bio jedna od najstarijih i najiskusnijih avio kompanija u svetu.

 

Na osnovu do sada objavljenih podataka u serijalu ekipe Insajdera i izjava tadašnjeg direktora JAT-a Velibora Vukašinovića i izvršnog direktora Velibora Slavuja, u najmanju ruku deluju smešno odredbe Rešenja o dodeli državne pomoći Etihadu, koje se odnose na korporativno upravljanje – „da će Etihad obezbediti stručnost i upravljačko iskustvo u privatnom sektoru, u cilju povećanja efikasnosti poslovanja i odlučivanja nacionalnog avio – prevozioca“, zatim na stručnost i iskustvo – „da će Etihad primeniti iskustvo stečeno na projektima u sektoru civilnog vazduhoplovstva u cilju optimizacije plana korišćenja flote i mreže ruta vazdušnog saobraćaja Er Srbije“, potom na sinergijsko iskustvo u oblasti nabavke – „da će Etihad obezbediti veću pregovaračku moć u pregovorima sa svim glavnim dobavljačima, na osnovnim i pomoćnim aerodromima i konsolidaciju sistema nabavke na globalnom nivou, u cilju dobijanja količinskih popusta“, kao i u vezi pristupa globalnoj mreži – „da će Er Srbija postati član globalne Alijanse avio prevozioca, kako bi obezbedila bolju povezanost na međunarodnom i regionalnom tržištu, što će obezbediti veći protok saobraćaja kroz Beograd“.

 

Ne samo da novopostavljeni i nestručni menadžment Er Srbije po ugovoru od 01. avgusta 2013. godine, nije obezbedio ni minimum korporativnog upravljanja u nacionalnoj avio kompaniji, već danas više niko i nije u menadžmentu, na čelu naravno sa Džejmsom Hoganom, Danetom Kondićem, Davorom Mišeljićem...., koji su još prošle godine napustili brod koji tone, a potpuno potonuće, odnosno odlazak Etihada iz Srbije očekuje se u drugoj polovini 2018. godine.

 

Iz izjava Velibora Vukašinovića, tadašnjeg direktora JAT-a i Velibora Slavuja, izvršnog direktora, datih ekipi Insajdera, možemo videti da stručnost i iskustvo nisu krasili ni Daneta Kondića ni njegovu ekipu iz menadžmenta, već naprotiv, bahatost, oholost i želja za neosnovanim sticanjem profita.

 

O sinergijskom iskustvu u oblasti nabavke nije moglo biti ni reči, Etihad se usudio da kao strateški partner Er Srbiji, izda u lizing svoje avione i to po ceni koja je bila mnogo veća od tržišne u tom trenutku praćenu kamatnom stopom na kojoj bi pozavideli i najveći svetski lihvari.

 

U pogledu pristupa Er Srbije globalnoj mreži Etihada u novoprojektovanoj Alijansi avio prevozioca pod kontrolom Etihada, lako je zaključiti da se radilo samo o farsi, što potvrđuje i podatak da je danas na avio karti Evrope, ostala samo još Er Srbija.

 

Odbor za saobraćaj PSG traži odgovornost nadležnih za jednu od najvećih pljački u modernoj istoriji Srbije i u tom smislu će nastaviti da svoju aktivnost usmeri ka rasvetljavanju ove afere koja je građane Srbije već koštala stotine miliona evra.

 

PSG Odbor za saobraćaj